Etiquette op kantoor volgens Kevin Strubbe
Zelfs de manier waarop je je glas vasthoudt, bepaalt het beeld dat je gesprekspartner van je krijgt. Wie zich een houding weet te geven, maakt gegarandeerd een zelfzekere en professionele indruk. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat dat Je carrière geen kwaad doet.”
Geld en geloof
Niemand werkt graag samen met mensen die ergernis opwekken. Een minimum aan etiquette heeft in het bedrijfsleven dus zeker zijn nut. “Hoe vaak gebeurt het niet dat deals niet enkel op basis van het zakelijke maar ook op basis van het menselijke aspect gesloten worden? Misschien moeten bedrijven maar eens nadenken over een etiquetteopleiding voor hun personeel. Dat kan gaan van ‘wie betaalt de zakenlunch’, ‘hoe reageren bij onaangename stiltes’, tot ‘hoe bewerk ik mijn netwerk’. Veel van die etiquetteregels zijn trouwens cultuurgebonden. Amerikanen schamen er zich bijvoorbeeld niet voor om hun loonfiche open en bloot op tafel te leggen. Europeanen zijn veel terughoudender als het ovec geld gaat. Ook politieke of religieuze thema’s kunnen wel eens gevoelig liggen.”
Niet verkrampen
De gouden etiquetteregel schrijft voor dat je steeds ontspannen overkomt. Verkrampen is dodelijk voor je geloofwaardigheid. “Je hoeft de omgangsregels ook niet altijd letterlijk
toe te passen. Wat telt, is dat je op de hoogte bent van de do’s en de don’ts. Neem ze, afhankelijk van de situatie, gerust met een korrel zout. Het belangrijkste is dat de tegenpartij zich gewaardeerd voelt en met respect behandeld wordt. De hedendaagse etiquette heeft eigenlijk veel meer te maken met sociale vaardigheden dan met de strikte geplogenheden van vroeger. Doe dat waar zowel Jij als je zakenrelatie zich het beste bij voelen en je bent al een eind op de goede weg.”
Wie stel je aan wie voor?
- Je stelt de lagere in rang voor aan de hogere in rang, de jongere persoon aan de oudere, de man aan de vrouw.
- Buitenlandse gasten en klanten gaan altijd voor. Dus je stelt je vrouwelijke chef voor aan een jonge mannelijke klant.
- Een hogere in rang krijgt altijd voorrang. Je stelt dus de nieuwe secretaresse voor aan je mannelijke chef.
- Leeftijd heeft voorrang op geslacht. Dus Je stelt een jonge vrouwelijke collega voor aan een oudere mannelijke collega
Gsm-etiquette
- Op restaurant zet je Je gsm uir. Gaat dit niet omwille van je baan (je bent bijvoor beeld dokter) of je persoonlijke situatie Ue vrouw moet bevallen), dan zet je je toestel op trilalarm. Word je gebeld, hou het gesprek dan kort. Dreigt het gesprek uit te lopen, excuseer je dan en ga even van tafel.
- Velen voelen zich verplicht elke oproep te beantwoorden. Dit hoeft niet en getuigt bovendien van weinig respect voor je tafelpartner.
- Als je op voorhand weet dat er een moment aankomt waarop het ontvangen van een telefoongesprek ongepast is, schakel dan je toestel uit.
- Neem nooit ongevraagd het toestel van iemand anders op.
Het oog wil ook wat
- Hou je aan de dresscode van het bedrijf waarvoor je werkt. Deze afspreken zijn er meestal niet omdat het bedrijf ze nodig acht, maar wel omdat klanten dit verwachten en dit de gangbare kledijvoorsch1iften zijn in de branche waar je werkt
- Let op je persoonlijke hygiëne. Mensen die hard werken, hebben vlugger last van zweetluchtjes. Maar overdreven gebruik van parum wordt meestal als ergerlijk ervaren.
- Tijdens een diner of feest spreekt het voor zich dat je een zo goed mogelijke indruk wil maken op je zakenpartners. Let dus op je gedrag en je drankgebruik. Ofje het nu leuk vindt of iet, blij dergelijke gelegenheden houdt iedereen elkaar stiekem in de gaten. En een gerucht is snel verspreid.
- Ook je firmawagen hoor je netjes te onderhouden. Dit doe je uit respect voor het matenaal maar ook omdat je beseft dat je wagen mee het imago van je werkgever bepaalt
