Hoe verbeter je je klantvriendelijkheid? 5 gratis tips voor jou!

Denk eens even na over je klantvriendelijkheid. Welke score zou jij je bedrijf, onderneming, winkel, horecazaak, hotel… geven op een schaal van 1 tot 10? Zit je dicht bij de 10? Dan ben je goed bezig! Scoor je rond de 7? Dan moet je toch wat gaan bijsturen. Zit je rond of zelfs onder de 5? Dan heb je werk aan de winkel.

Even tussendoor. Het team van Hospitality Creators helpt je graag die klantvriendelijkheidsscore een pak hoger te krijgen, onder meer via professionele gastvrijheidstrajecten op maat.

5 tips om je klantvriendelijkheid op slag te verbeteren

Vooraleer we onze begeleidingstrajecten even kort aan je voorstellen, schotelen we je alvast 5 GRATIS TIPS voor waarmee je je klantvriendelijkheid op slag verbetert. Moet je van alle 5 nog werk maken? Geef ons dan een belletje op 0496 516 516 (Kevin) of 0478 911 009 (Bart).

Klantvriendelijkheid tip 1: bepaal de stand van zaken én je standaard

In de inleiding stelden we het al: start met een analyse van hoe klantvriendelijk je bedrijf is. Denk tegelijk even na over de verwachtingen die je klant heeft van je product of dienst. Waaraan moet je minimaal voldoen om je klant een fijn gevoel te geven?

Heb je de minimumeisen vastgelegd? Verhoog die dan met een aantal punten – “altijd mikken op hoger en beter” – en je hebt meteen een standaard om naar te streven.

Doe dat vaker en blijf je personeel achter de vodden zitten om die standaard dag in dag uit te halen en na te leven. Herhaling loont altijd.

Klantvriendelijkheid tip 2: maak eens gebruik van een mystery guest

Je wilt je klant klantvriendelijk behandelen. Uiteraard. Maar wat is dat precies? Je kan je klant altijd vragen wat hij onder klantvriendelijkheid verstaat via een vragenlijst of mondeling. Maar krijg je dan een eerlijk antwoord? Dat is maar de vraag.

Je kan ook gebruikmaken van een mystery guest. Dat is een anoniem persoon die zich als klant gedraagt en nagaat in welke mate je werknemers attent, beleefd en servicegericht hun werk doen.

Tussen haakjes: ook voor een professionele en deskundige mystery guest kan je bij ons team terecht.

Klantvriendelijkheid tip 3: leid je werknemers op en hou ze voortdurend op de hoogte

De mensen die van nature weten wat ze precies moeten doen om klantvriendelijk te zijn en klantvriendelijkheid uit te stralen zijn dun gezaaid. Je hoort je werknemers dus echt op te leiden tot serviceambassadeurs van je bedrijf. Leid ze op en train ze.

Die trainingen kunnen we trouwens ook voor jou organiseren!

Nog zoiets belangrijks. Houd je werknemers voortdurend op de hoogte van wijzigingen, nieuwe standaarden, interne verschuivingen, nieuwe acties, en blijf ze op de hoogte houden. Want wie op de hoogte is, voelt zich betrokken en is gemotiveerd om zijn best doen. En dat straalt positief uit op de klant. Wees daar maar zeker van.

Klantvriendelijkheid tip 4: profiteer van de loyaliteit van je tevreden klant

Valt je onderneming bij iemand in de smaak, dan is de kans groot dat die vaak terugkeert, dat die over je praat tegen familie, vrienden, collega’s, bekenden. Dat die met andere woorden waardevolle mond-tot-mondreclame genereert. Kortom, dat hij of zij een ware ambassadeur wordt.

Behandel hem of haar goed! Je mag er immers zeker van zijn dat deze persoon bepaalde verbeteringen of verslechteringen merkt en je erop aanspreekt. Net omdat ze je zo goed kennen. Geef ze af en toe iets extra’s zoals een korting of een gratis drankje.

Klantvriendelijkheid tip 5: houd ook het management wakker

Ook het management hoort de ogen open te houden en te blijven kijken en te streven naar verbeteringen. We denken hierbij aan een verbeterde website of mooier interieur, want het oog wil ook wat. De klant neemt dit alles onbewust mee in de beoordeling van je bedrijf.

Hospitality Creators geeft je klantentevredenheid een duw

En dat doen we door middel van onze bekende gastvrijheidstrajecten. Onze doelstelling is altijd dezelfde: we willen dat gastvrijheid deel van jouw DNA wordt.

We bieden je een waaier aan begeleidingstrajecten aan op het vlak van klantentevredenheid. Vind je je gading niet in ons aanbod, dan werken we een traject op maat uit. Dat is zelfs te verkiezen, want uit ervaring weten we dat elk bedrijf zijn eigen specifieke behoeftes en verwachtingen heeft, en dat maakt maatwerk noodzakelijk.

Wil je van gastvrijheid en klantvriendelijkheid een belangrijke kernwaarde van je bedrijf maken? Daar hoort dan een verandering in attitude bij en daarvoor heb je meer nodig dan één gastvrijheidstraining of trainingsdag. Wist je trouwens dat we ons met Re-Connect toespitsen op een betere interne verbondenheid. We bieden zowel Re-Connect coaching als Re-connect training aan.

We lichten alvast een tipje van de tevredenheidssluier

In al onze trajecten naar meer klantentevredenheid werken we met het ‘Wheako’-model.

In het kort komt dat model hierop neer:

  • Why focus on hospitality
  • Happiness on the job
  • Enthusiastic customers
  • Action!
  • Keep exceeding expectations
  • Offering stability

Meer weten? We komen graag bij je langs om dit allemaal even toe te lichten. Graag!

Neem contact op met het team van Hospitality Creators.

Ook meer weten over onze mystery visits en hoe we dat aanpakken?

Waarom Re-Connect coaching aanbieden aan je medewerkers?

Hoe kunnen wij je Horeca panden openhouden?

Wat is jouw score voor klantvriendelijkheid? Hospitality Creators help je die te verbeteren.