Ons leegstandsbeheer? We houden je horecapanden open!
De ho.re.ca komt als één van de zwaarst getroffen sectoren uit de coronacrisis, dat is duidelijk. Nu al hebben veel horeca-uitbaters hun zaak gesloten en er zullen er nog veel volgen. Niet alleen een drama voor de uitbaters, maar ook voor de brouwerijen en drankenhandelaars. Hospitality Creators stelt graag zijn effectieve manier van leegstandsbeheer op. Dat komt erop neer dat we helpen om horecapanden open te houden. Dat is nodig, want een horecapand dat open is biedt alleen maar voordelen. Er is geen waardeverlies van het handelsfonds en het pand, er is een blijvende verkoop van dranken en ook de huuropbrengsten lopen door. Maar bovenal wordt het aantrekkelijker om een uitbater te vinden.
Het deskundige team van Hospitality Creators focust ook op panden die al gesloten zijn en op horecabedrijven die dreigen kopje onder te gaan. Met de nodige ondersteuning en professionalisering zetten we ze op weg naar een nieuwe gezonde toekomst. Het maakt niet uit of het om een horecapand of handelspand gaat, we willen bestaande zaken sterker maken. Daar komt ons leegstandsbeheer in een aantal woorden op neer.
Stappenplan van ons leegstandsbeheer: hoe houden we panden open?
Onze leegstandbeheer mikt op net het omgekeerde van wat het woord zegt: we houden panden open. We bieden een oplossing voor de leegstand en zorgen tegelijk voor minder falingen én een duurzame professionalisering van de sector.
In afwachting van een geschikte uitbater nemen we een aantal stappen die het mogelijk maken om een pand op een professionele manier op te starten en open te houden. Hieronder zetten we uiteen hoe we te werk gaan in ons leegstandsbeheer. We vertrekken vanuit het volgende scenario: een horecapand komt plotseling voor een sluiting te staan en moet zo snel mogelijk opnieuw open.
- DOORLICHTING
In eerste instantie bekijken we de reden van sluiting. Wat liep er fout? Ligt het aan de slechte prijszetting, foute personeelskost, slecht concept? Is er een oplossing op korte of langere termijn? Hoe kunnen we de zaak sterker maken? Al die vragen vormen het uitgangspunt van ons leegstandsbeheer. De resultaten van de vragenronde bezorgen we aan de brouwerij of drankenhandel.
- CONCEPT
Vervolgens optimaliseren we het concept. Vertrekken we van een totaal nieuw exemplaar of verfijnen we het bestaande? Is het concept economisch haalbaar? Kunnen we het onderscheidend optimaliseren? We stellen het nieuwe of geoptimaliseerde concept vervolgens voor aan de brouwerij.
- HEROPENING
We werken het nieuwe concept uit en implementeren het. Bij de heropening zorgen we voor voldoende persaandacht. Dat doen we onder meer door bloggers met een groot bereik aan te trekken.
- UITBATER
We maken een doorlichting van de uitbater(s) die de brouwerij ons aanreikt en geven onze feedback. We geven de uitbater bovendien een intensief opleidingsprogramma.
- ONBOARDING
We bepalen de profielen voor het team en schrijven die uit. Via verschillende kanalen – inclusief ons eigen grote netwerk – gaan we op zoek naar geschikte medewerkers. We organiseren de sollicitaties en stellen de kandidaten voor. We werken ook de afspraken en regels uit, de algemene trainingen en persoonlijke opvolging …
- OPLEIDING
Om de kans op succes groter te maken en de professionaliteit naar een ander niveau te tillen, voorzien we intensieve opleidingen en trainingen, zowel voor de uitbater als het team. Door een samenwerking met Horeca Forma kunnen we de opleiding van de medewerkers gratis aanbieden, en een deel van de opleiding van de nieuwe uitbaters. Je merkt het: we doen er alles aan om een pand open te houden of zo vlug mogelijk weer actief te maken. Daar komt ons leegstandsbeheer in essentie op neer.
- ADMINISTRATIE
We bespreken samen met de administratieve dienst van de brouwerij wie welke vergunningen en verzekeringen in orde brengt, hoe de cashstroom eruitziet en welke extra onderlinge administratie we nog in orde moeten brengen.
- COMMUNICATIE
Wekelijks rapporteren we de belangrijkste cijfers. In dit geval kan dat een overzicht zijn van de omzet, (personeels)kosten, food & beverage cost, gastentevredenheid en evaluatie van de medewerkers. We zorgen ervoor dat de verantwoordelijken en medewerkers constant bereikbaar zijn. Verder voorzien we de persoonlijke opvolging en (evaluatie)gesprekken met de medewerkers en organiseren we een wekelijkse meeting. Eén contactpersoon binnen Hospitality Creators leidt alles in goede banen.
- OPERATIONELE OPVOLGING
In afwachting van een nieuwe uitbater verzorgt Hospitality Creators de continuïteit in de dagelijkse werking. We spreken duidelijk af welke taken en verantwoordelijkheden er bij de brouwerij/het horecabedrijf liggen en staan 24/7 paraat. We lijsten even voor je op wat we dagelijks voor onze rekening kunnen nemen.
- Strategie bepalen en bijsturen indien nodig
- Opmaken van uurroosters
- Operationele opvolging op de werkvloer
- Controle (stock, personeelsuren, kwaliteit van dienstverlening en producten …)
- Opvolging leveranciers voeding, dranken en onderhoudsproducten (bestellingen, prijsvergelijk, controle, klachten …)
- Het menu uitwerken (food & beverages) en verantwoorde prijzen berekenen
- Technische fiches uitwerken voor de dranken en eten (foto, ingrediënten, bereidingswijze)
- Organiseren van promoties en events
- Sociale media & website
- …
- OPVOLGING NA INSTALLATIE UITBATER
Als gevolg van onze begeleiding stel je wellicht het profiel van de nieuwe uitbater bij. Op die manier slaag je er trouwens gemakkelijker in nieuwe uitbaters te vinden, ook dat is onderdeel van ons leegstandsbeheer. Aan nieuwe uitbaters stellen we bijkomend een begeleidingsprogramma voor. Ook voor hen is dat een duidelijke win-win.
Vertrouw je leegstandsbeheer toe aan Hospitality Creators!
Met andere woorden, vertrouw op ons om je handelspand open te houden in afwachting van een nieuwe uitbater. Het levert je alleen maar voordelen op. Als brouwerij of horecabedrijf houd je de vinger aan de pols, je blijft nauw op de hoogte en zet een stap verder richting professionalisering.
Neem gerust contact met ons op. We antwoorden snel én we houden daarbij altijd de nodige etiquette in acht.